Mikroforlaget Nybrogade Press var noget overrasket, da deres nicheudgivelse pludselig prydede Saxos bestsellerliste.
For mindre forlag er det en velkendt udfordring at skabe opmærksomhed omkring deres udgivelser, og her så Nybrogade Press sig ikke som en undtagelse, da det stod til at udgive en ny serie af fire bøger i pixi-format. Bøgerne kombinerer ikoniske ligninger fra fysikken med digte i håbet om at skabe en ny forbindelse til matematikken.
I stedet for at følge den traditionelle markedsføringsvej besluttede forlaget sig for en mere utraditionel tilgang.
Med et valg mellem den sædvanlige markedsføringsindsats med en minimal omtale eller at satse hele lanceringsbudgettet på et eksperiment foretrak de sidstnævnte mulighed – en beslutning, der viste sig at være en succes.
Kampagnen blev skabt med det formål at få folk til at omfavne matematikken på en helt ny måde: ved at deltage i en lodtrækning om en gratis tatovering af en af de fire ikoniske ligninger.
Kampagnen, der blev døbt “en genistreg” af Kulturprogrammet 4. division, blev bemærket af flere medier, herunder Kristeligt Dagblad, Kulturmonitor og Mediawatch, for sit alternative og kreative samarbejde.
–Jeg tror, at succesen er et tegn på en efterspørgsel om mere uhøjtidelighed og eksperimentering i en branche, der ofte kan virke som en lukket klub. Hvis vi ønsker at ændre denne opfattelse, må vi ændre vores tilgang til at nå ud til vores publikum, siger Christian Snæland, som er redaktør på forlaget.
Nybrogade Press, der stadig er et relativt nyt forlag med sin første udgivelse i juni 2023, har nu fået mod på at eksperimentere yderligere med nye lanceringsstrategier for kommende udgivelser.
–Det har været både sjovt og lærerigt, og det er virkelig interessant at se, hvordan medierne har taget imod vores lidt skæve projekt. Det har helt sikkert påvirket vores tilgang til forlagsarbejdet og vores rolle i branchen – vi ønsker at udfordre det traditionelle og bryde nogle normer ved hjælp af alternative lanceringsstrategier, tilføjer Christian.
Fotograf Ida Guldbæk Arentsen
Opmærksomhed gennem kampagnen, fremfor udgivelsen.
Han ønsker at fremhæve en anden vigtig faktor i forlagets tilgang, nemlig at de som forlag tidligt i processen valgte at tiltrække opmærksomhed primært gennem kampagnen med samarbejdet med tattoo-studiet, Death or Glory. Sekundært fokuserede de på bøgerne som anledning. Fortællingen har i mindre grad handlet om at sælge bøgerne, men det har vist sig, at interessen er opstået naturligt ved at skabe nysgerrighed gennem tatoveringerne.
Mulighed for at tage chancer
Forlaget står ikke alene bag idéen og udførelsen af kampagnen. Succesen skyldes også den unikke fordel ved, at forlaget er en del af kommunikationsbureauet Nxt, som har mange års erfaring med storytelling og kommunikation.
–Vi erkender, at vores risikovillighed i denne situation især har været mulig, fordi vi har en økonomisk og kompetencemæssig fordel ved at være en del af Nxt. Dog håber vi, at de erfaringer, vi gør os gennem vores eksperimenter, kan være til gavn for resten af branchen, nu, da vi har muligheden for at tage større risici i tilfælde som dette. Siger Christian som afsluttende kommentar.
Læs mere om Nybrogade Press her: www.nybrogadepress.com
Artikel af Vera Mosbæk Ipsen. Fotograf Ida Guldbæk Arentsen