
De seneste år har vi set en stigende opmærksomhed på og flere anklager og sager om greenwashing, og det er en god udvikling for planeten, biodiversiteten og den bevidste forbruger. Ingen ønsker at blive vildledt i en hverdag fyldt med mange certificeringer og tomme løfter. Men nu bliver virksomheder i stigende grad holdt op på deres grønne ambitioner, med en skærpelse af tilsynet med grøn markedsføring og nye EU-direktiver på vej.
Hos NXT arbejder vi aktivt på at imødegå greenwashing-risici i vores kommunikation. Mille Lindberg Hansen, rådgiver i NXT inden for ESG og EU’s bæredygtighedsreguleringer, har givet et oplæg om nuværende og kommende regulering, så vi står stærkt i vores rådgivning og kommunikationsopgaver.
Hvis du selv er i tvivl, om din markedsføring kan opfattes som greenwashing, så har vi her samlet tre af de vigtigste indsigter, du kan tage med dig:
1. Det er svært at kalde et produkt for bæredygtigt.
For at kunne dokumentere en påstand om bæredygtighed, kræver det en LCA (Livscyklusvurdering), der viser, at man ikke forringer kommende generationers mulighed for at opfylde deres behov. Forbrugerombudsmanden anbefaler derfor, at virksomheder ikke benytter bæredygtighedsudsagn i deres markedsføring. Bemærk dog, at der er særregulering ift. CSRD, EU-taksonomien og SFDR!
2. Grønne ambitioner kræver en konkret handlingsplan.
Fine ord er ikke nok – det skal følges op af en konkret plan, som skal verificeres af en uafhængig instans. Planen skal medføre at belastning af klima/miljø nedbringes og at det kan dokumenteres. Effektuering af planen skal være igangsat eller skal ske umiddelbart efter kommunikationen.
3. Klima og miljø må ikke forveksles.
Et produkt, der markedsføres for at udlede mindre CO₂, men præsenteres med et foto af natur, kan være vildledende.
Disse regler og forventninger gælder både små og store virksomheder, som nu vil opleve en øget opmærksomhed. Men lad os ikke se det som en begrænsning, men som en mulighed for en mere ambitiøs og grøn udvikling.
Vil du gerne sikre dig, at din markedsføring er korrekt og undgår greenwashing? Kontakt rådgiver Mille Lindberg Hansen for en uforpligtende snak.
Tekst af Vera Mosbæk Ipsen