Når tatoveringer markedsfører kvantefysikken

Mikroforlag skal tænke ud af boksen, hvis de vil ud til en bredere læserskare. Med dette in mente lancerede NXT’s forlag, Nybrogade Press, en alternativ kampagne for deres nyeste udgivelser, ’De fire Ligninger’, i samarbejde med tatoveringsstudiet Death or Glory.

Nybrogade Press, udgav den 9. februar en bogserie bestående af fire pixi-format bøger, der udforsker fire af fysikkens store ligninger. Bøgerne kan bedst beskrives som hybridværker, der gennem illustrationer af Charlotte Pardi, og klassiske digte af forfatterne Basho, Nordbrandt, Rilke og Ginsberg anskueliggør de komplekse ligninger. Samlet set fungerer bøgerne som broer mellem den ofte utilgængelige, men smukke, verden af fysik og kunstens evne til at formidle abstrakte koncepter på nye måder.

Et af hovedmålene med projektet har været at nedbryde den barriere, som mange støder på i mødet med både matematik og poesi. Bøgerne er designet til ikke blot at formidle komplekse idéer, men også til at gøre dem mere tilgængelige og give læseren en alternativ tilgang til fysikken.

En alternativ lanceringsstrategi

I stedet for at investere budgettet i en traditionel reception med champagne og fingermad, lagde forlaget budgettet i hænderne på tatovørstudiet “Death or Glory”, i håb om at en alternativ lanceringsstrategi kunne give nye indsigter om, hvordan en nicheudgivelse kan nå ud over forlagets fire vægge og branchens traditionelle rammer.

Strategien var ikke bare en måde at markedsføre bøgerne på, men en måde at udfordre de traditionelle medier og skabe opmærksomhed om mikroforlagenes udfordringer. De etablerede medier favoriserer i dag de store forlag og deres kendis-forfattere. Derfor er det efterhånden tydeligt, at hvis man som mikroforlag ønsker at få omtale, så skal man tage andre redskaber i brug, end den klassiske reception og den traditionsbundne afsending af bøger til de forskellige klassiske medier. Det fungerer simpelthen ikke, i hvert fald hvis man er et mikroforlag. Det viste sig at være en succes, da kampagnen ikke blot skabte stor interesse for forlaget via læserne og de større medier, men også indledte en vigtig samtale om medierne og forlagenes vilkår.

Denne tilgang illustrerer tydeligt, at hvis man ønsker omtale – om man er mikroforlag eller en større virksomhed – så må man tænke kritisk, kreativt og udfordre de traditionelle kommunikationskanaler, for at blive hørt. Med denne strategi har Nybrogade Press ikke blot formået at markedsføre deres bøger effektivt, men også at udfordret status quo i medieindustrien.

Bøgerne kan købes via forlagets hjemmeside: nybrogadepress.com


Artikel: Christian Snæland


Udgivet

i

Tags: